Dieselauto’s die in het praktijkgebruik méér vervuilende stikstofoxiden uitstoten dan in laboratoriumtests zorgen ervoor dat grenswaarden voor de uitstoot op sommige plekken in Nederland hoger zijn dan nodig.

Dat stelt het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dinsdag tegenover de Volkskrant.

Uit metingen van kennisinstituut TNO blijkt dat dieselauto’s op de weg vaak vijf tot zes keer meer stikstofoxiden uitstoten, vergeleken met de opgaven van fabrikanten.  Volgens onderzoeker Joost Wesseling van het RIVM zou de concentratie van stikstofoxiden bij strikte handhaving van de normen voor dieselauto’s nog maar op één meetlocatie in Nederland boven de officiële limiet uitkomen, terwijl dat nu voor ongeveer 130 locaties het geval is.

Deze conclusie wordt overigens in twijfel getrokken door onderzoeker Bart Somers van de TU Eindhoven. Hij vermoedt dat ook bij een lagere uitstoot van stikstofoxiden door dieselauto’s er nog een probleem kan zijn op drukke kruispunten en wegen, als gevolg van de filevorming. “Ik kan me voorstellen dat langdurige filevorming een enorme impact heeft op de hoeveelheid stikstofoxide per kilometer per voertuig”, zegt Somers tegen de Volkskrant.

Nederland voldoet aan norm uitstoot stikstofoxide…gemiddeld genomen

Maar hoe ziet het algemene plaatje er nu uit? Uit cijfers van de site emissieregistratie.nl blijkt dat Nederland als geheel in 2013 al wel aan de uitstootnorm voor stikstofoxide voldeed, want de feitelijke uitstoot lag onder de norm van 260 kiloton.

(klik voor uitvergroting; bron: www.emissieregistratie.nl)

uitstoot

Het probleem zit 'm vooral bij bij plaatselijke concentraties. Als grenswaarde voor het jaargemiddelde geldt een concentratie van 40 mg stikstofdioxide per kubieke meter. Onderstaande kaart laat zien dat vooral de regio Rotterdam en delen van Noord-Brabant met relatief hoge concentraties kampen.

(klik voor uitvergroting)

stiktstof concentratie

Sinds 1990 is de trend echter duidelijk neerwaarts.

(klik voor uitvergroting)

trend

Plaatselijke concentratie stikstofoxide

Op de site luchtkwaliteitmetingen.nl kun je overigens een app downloaden die realtime data bijhoudt. Onderstaande kaart geeft een beeld van de Randstad dinsdag rond 10 uur 's ochtends, dus na de ochtendspits. Vooral in Rotterdam en Amsterdam zijn er nog de nodige gele (matige kwaliteit) en enkele oranje bolletjes (onvoldoende kwaliteit).

(klik voor uitvergroting)

real time nox

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl